start here!!! (Sato Shiori 17th March 2019 blog) !

note: i apologize in advance for any potential mistranslation in this

---

こんにちは。// Hello

昨日は名古屋全握をお休み頂き // I apologize for being absent
申し訳ありませんでした、// in the Nagoya National Handshake the other day,
そしてありがとうございました // and thank you.


実は、4年間お世話になった、// The truth is, I have graduated from Musashino Art University,
武蔵野美術大学を卒業して来ました🌸 // that have taken care of me in this past 4 years.




改めて。// Once again.


あ〜〜わたしが始まった場所だな〜って // I thought "Ah~ This is the place where I start~"


わたしにとって大学は、// University is
自分のもう一つの大事な居場所で // my other important place.

本当にかけがえのない出逢いばかりだったし // It is a place where I have many irreplaceable encounter,
わたしのやりたいことを全力で応援してくれた場所。// A place that greatly supported whatever I want to do.


先生方も、数え切れない親友たちも // The teachers and my countless good friends,
みんなみんなわたしを支えてくれて // every one of them have supported me,
大切なたくさんの存在になって。// and they have become important presences.





アットホームな空気感。// A homely atmosphere.




そして、わたしが今このお仕事をしてても、// And then, even as I do this (Keyakizaka46) activity,
みんな何も変わらず普段通りに接してくれて // They still treat me the same without a change.

上を目指し、志高く頑張っている仲間が // There are many, many friends
たくさんたくさん居て。// who have big ambitions and aim for the top.

そんなみんなと過ごしていると // Spending time with such people,
あぁわたしも頑張らねばなと、// I naturally and energetically thought
自然と活力が湧いてきて。// "Ahh... I have to work hard too"



この大学、実はわたしの第一志望ではなく // This university is actually not my first choice,
第二志望だったんです!//  it was my second!

でもね、なんと不思議なことに、// But, strangely,
受験しに大学来たら一瞬でこの大学の // When I come to the university to take the exam
アットホームさの虜になって、// I quickly feel at home with it.
ここに1番行きたいってなって、// I thought that this is the place I want to go the most.

そしたらいつも受験前講習会では // And I always fail the assignments
この大学の課題の方が出来なかったのに // during the pre-examination course for this university,
本番だけ実技も学科も1番出来て…! // But during the actual exam, I ranked first in practical skill and the department major!


本当はね、直前で、無理そうだから // The truth is, just before the exam,
受けるの辞めようか悩んでたんです。// I thought that since it looks impossible for me, maybe I should just quit.

なのに、そんなミラクルが起きて、// However, such miracle happened,
この大学に合格できました。// and she was able to pass this university.



この大学に受かったことで、// And as I passed into this university,
出会いの中で、欅坂のオーディションを // between the encounters,
知りました。// I learned about Keyakizaka's audition.



本当に、今のわたしの'すべて' が始まった場所。// This is truly the place where my "everything" begin.





4年間って、長いようであっという間ですよね。// 4 years passed by so quickly.


大学卒業の為の卒制を作っている時に痛感して、、// I realized it when I was making the final project for my university...

わたしの人生の中で、アイドルをやっている // Working as an Idol, and the current "now",
この'今'も、きっと人生の物差しでは一瞬だから // it is all the "measure of my life".

だから大切にしたいって、改めて思えた。// So once again, I thought that I want to cherish it.




まだまだ全然実感が湧かないんです。// I have yet to actually feel it.


わたしは大学1年の夏休みに欅坂46になったから // I become a Keyakizaka46 member during summer of my first university year,
だからほぼ今迄ずっと2つが一緒に自分の中で動いてたから。// so almost until now, the two of it have always move inside me.



別れが苦手なわたしにとっては、// To me who is bad at parting,
友達や先生方と毎日の様に会っていたのに // I felt lonely to think that I won't be able to meet
会えなくなるのも寂しいし…😂笑 // the friends and teachers that I have meet for nearly every day... lol



、、どうしよ〜〜! // ... What to do~~~!


だけど、この大学で本当に沢山沢山学んで、// But, I have truly learned a lot in this university,
自分の中の人間としての土台が出来たから。// I feel that I have found my foundation as a human being.


これからはもう怖いことは無いなって。// There is nothing that can scare me anymore.


自分がやりたいと思ったときに // When I thought that I want to do something,
そのやりたいことをやっていく。// then I will do what I want to do.

それだけは変わらず大切にしていこうと // And that I'd like to remain unchanged!
思います!







わたしの専攻は、視覚伝達デザインっていう、// My major is something called "Visual Communication Design"
ちょっと難しいけど簡単に言えばグラフィックデザインを学ぶ学科でした! // It's a bit difficult to explain, but in a nutshell is is a major where you learn graphic design!


これからは、欅の活動の中で // From now on, I thought that it will be great
大いに活用して、何かのデザインしたり // if I can use it a lot, and help designing something
お役に立てて行けたらいいなぁ〜って // for activities related to Keyaki.


恩返しをしていきたいですね、これからは☺️ // I'd like to return the favor.





改めて、皆さん、// Once again, everyone,
本当にありがとうございました! // thank you very much! Truly!

とりあえず、ひと区切り。// It's a break point.

無事卒業できました! // I have successfully graduated! 



そして、メンバーやスタッフさんには // And I have been supported
この4年間本当に支えて頂きました。// by members and staff in the past 4 years.

わたしがお休みしたり迷惑かけちゃっても、// When I am taking a break and causing problem,
調整してもらったり本当に温かくて。😭 // they make the arrangement for it and they are really warm (kind).

数え切れない恩があるので、// I have received countless of favor,
これからたくさん恩返ししなきゃです! // I have a lot to repay!



前に進みます! // I shall move forward!





では、またね! // Well then, see ya!





佐藤詩織 // Sato Shiori COME ON!!